paleo

paleo

maandag 16 maart 2015

Zeewattes?

De dag voor ik startte met mij paleo avontuur deed ik mee aan een workshop over zeewier. Nou, als je iets wilt doen wat anderen opvalt...zeewattes? wier? getver! Mijn vriend werd zelfs sterkte gewenst.
Trouwens, over mijn vriend gesproken, even een rectificatie op het vorige blog; Hij doet niet mee met mijn paleo-avontuur maar eet wel mijn soms-niet-al-te-best -klaargemaakte-maar-altijd-pure avondmaaltijden. Al jaren, zonder mokken :). Zo, dat staat weer recht.

Maar zeewier dus. 

Voor mij op het eerste gezicht ook echt niet een héél aantrekkelijk goedje. Ik hou van de zee, maar die slierten langs je benen daarvan houd ik niet. De zee en het strand hebben altijd een enorme aantrekkingskracht op mij. Natuurlijk om lekker te zonnen en te zwemmen maar in de eerste plaats om het grootse, het uitzicht in de verte, de horizon, de kleuren en de schittering van de zon in het water. Moeilijk uit te leggen maar aan de kust voel ik me het best; vrij en klein. Niet klein van stuk (dat ben ik gewoon) maar klein en nietig, in het grote geheel niet zo belangrijk. En dat relativeert. Het helpt me om het leven te nemen zoals het komt, alles in perspectief te zien en eruit te halen wat er in zit. Ooit wil ik daar wonen, aan die kust. Maar voorlopig ben ik hier, midden in het land en vergeet ik ook regelmatig om te relativeren, te ontspannen of te genieten. Onder constructie zeg ik dan maar en daarover later meer.



Maar goed, zeewier! 
Wist jij dat er wel 10000 verschillende soorten zeewier bestaan? En wedden dat je er al best een en ander van binnenkrijgt? Het wordt in de industrie veel gebruikt als bindmiddel en verwerkt in bijvoorbeeld snoep of ijs. En om de sushi natuurlijk, dat is Nori. Vegetariërs kennen waarschijnlijk de Agar-Agar, als vervanging van de gelatine. Verder zijn Kombu, Wakame, Dulse en Zeesla voorbeelden van zeewier die je in Nederland nog wel eens tegenkomt. Sommige eet je gedroogd, door de sla bijvoorbeeld. Andere zijn voornamelijk goed om mee te koken. Kombu is mijn grote favoriet; daarmee krijg je de soep of saus in 10-20 minuten heerlijk op smaak. Zoveel beter dan een bouillonblokje en zoveel sneller dan koken met een zelfgemaakte bouillon. Zeewier wordt in landen als China, Korea en Japan heel veel gebruikt. Daar wordt het ook verbouwd en veel van het zeewier dat in Nederland te koop is komt daar vandaan. Maar ook uit onze eigen Oosterschelde, uit Frankrijk en uit Ierland bijvoorbeeld kun je zeewier kopen. Leuk toch, van dichtbij?! Dat maakt het steeds beter verkrijgbaar, betaalbaar en je kunt nog eens afwisselen. 

Waarom zou je?
In Japan ziet men zeewier als de bron voor een lang leven. Het zit boordevol mineralen, vitaminen, vezels en eiwitten. Er zijn veel verschillende soorten van, elk met zijn eigen mogelijkheden en goede eigenschappen. Er wordt van gezegd dat het reinigend is en dat het helpt om te ontgiften. Het is niet duur, je gebruikt er namelijk maar heel weinig van en je kunt het heel lang bewaren. De zeeën zitten er vol mee en is er voor iedereen meer dan genoeg :). Voor mij is het een echte aanwinst voor mijn gezonde voedingspatroon. Nu gebruik ik voornamelijk nog de gedroogde vorm. Heel lekker en gemakkelijk. Ik doe het door de sla, door de sauzen, de soep en gooi het over groentegerechten en over een heerlijke omelet. Zee-tapenade op een plakje komkommer als heerlijk tussendoortje of een borrelhapje. Gemengd met geroosterde sesamzaadjes voor een extra "bite", mogelijkheden te over. Zelfs voor man en kind ;). 
Maar om mee te koken en te verwerken in mijn gerechten, dáár heb ik nog wat oefening voor nodig. Heb ik tijdens de workshop echt genoten van een lekkere mix van speltpasta en zeespaghetti met een tomaten-pompoensaus; tijdens paleo (dus zonder de pasta) werkelijk waar niet te eten! Veel te veel van alles... De komende weken dus op zoek naar lekkere recepten, om zeewier in te verwerken en dan maar weer veel uitproberen. 



Zelf aan de slag.

Voor wie zelf ook aan de gang wil met zeewier en ook van de gezondheidsvoordelen ervan wil profiteren raad ik dus aan om te beginnen met gedroogde zeewier. Nori, Kombu en Wakamé zijn de wat makkelijkere vormen. Probeer wat uit, begin met kleine beetjes. Naast dat je aan de smaak wat moet wennen, zijn de vezels uit zeewier voor sommigen ook wat veel. Gewoon langzaamaan opbouwen en uitzoeken wat je lekker vindt. Je koopt het  in de natuurwinkel of op het internet. Daar is ook veel informatie te vinden, wat je ermee kunt en hoe het te gebruiken. 

Recepten

Daar ga ik dus serieus werk van maken. Tenslotte staat internet vol met paleo-gerechten, heb ik voldoende zeewier-gerechten maar vind ik maar weinig paleo-zeewier-gerechten. Dan ga ik ze maar maken! Maar niet alleen, ik ga op zoek naar een betere kok, iemand die het leuk vind om recepten uit te denken en op te schrijven. In mijn keuken moet het namelijk makkelijk, met dat wat er in de koelkast ligt en zonder teveel poespas. Ieder zijn ding! 

Groetjes,



Geen opmerkingen:

Een reactie posten