paleo

paleo

dinsdag 10 maart 2015

Aan de start..

Met het idee om vanaf dag één van mijn paleo-avontuur te starten met dit blog is niet veel van gekomen. Ten eerste was het opzetten van dit blog voor mij een eerste ervaring met het hele blog"principe", ben ik vanaf het moment dat ik gestart ben met Paleo bezig met het uitvoeren ervan én liep deze eerste week niet zo rustig als ik had gepland....

Maar laat ik beginnen bij het begin!
Al jaren ben ik actief bezig om mijn leefstijl gezonder te maken. (Ook met die van anderen maar daar gaat het in dit blog verder niet over.) Ik ging er zelfs voor naar school :). In 3,5 jaar tijd volgde ik de drie modules welke samen de opleiding tot vitaalcoach vormden. Ik begon met voeding, daarna lifecoaching en als laatste functional personal training. Gedurende de opleiding heb ik allerlei zaken in mijn eigen leefstijl aangepakt en aangepast. Het ene ging wat vlotter dan het andere en sommige zaken blijven voorlopig wel een aandachtspunt. Het totaal weglaten van pakjes en zakjes bijvoorbeeld, puur koken en gebruik maken van diverse kruiden, dat aanpassen was zo gepiept. Ook andere dingen zoals meer in beweging komen, vooral in de dagelijkse praktijk ging ook redelijk makkelijk. Of bijvoorbeeld bewust omgaan met mijn ademhaling, negatieve gedachten waarnemen en onder de loep nemen. Allemaal geleerde zaken die ik goed kan toepassen in mijn eigen praktijk en die zeker veel meer vitaliteit hebben opgebracht. 

Maar een paar belangrijke punten blijven een drempel, lukken niet of geven zo'n weerstand dat ik er niet eens aan begin. Echter hoor ik continu in mijn achterhoofd wel dat stemmetje; "Je wéét het toch, waarom doe je het dan niet?"

Klachten

Al sinds ik mij kan herinneren heb ik moeilijke darmen, opgeblazen, pijn, krampen, winderigheid, onregelmatige en zeer matige stoelgang. Daarbij heb ik sinds mijn puberteit last van hooikoorts. Last van stress, door zaken die gebeuren maar vooral met bepaalde gedachten die maar in mijn hoofd blijven zitten. Stemmingswisselingen en vervelende perioden (ik noem ze mijn "donkere dagen"). Mijn cyclus geeft me regelmatig problemen en mijn jeugdpuistjes lijk ik nooit te zijn kwijtgeraakt. 

PDS

Een dokter heeft mij ooit een etiketje opgeplakt; PDS. "Prikkelbare Darm Stoornis; je darmen reageren ergens op, maar waarop weet niemand. Erachter komen wat de veroorzakers zijn dat is niet te doen, moet je alles een voor een een poos laten staan, dat lukt niemand" werd vervolgd met  "Je moet het maar gewoon accepteren, dat het zo is..."

Lange tijd heb ik deze dokter geloofd, zij zou het wel weten, toch?!
Tijdens mijn opleiding leerde ik gelukkig iets heel anders. De invloed van goede voeding, beweging en reguleren van stress op je darmen, op je huid, op je stemming, op je noem maar op. Het kan zo groot zijn dat klachten kunnen verminderen en zelfs verdwijnen. Maar weten en doen, dat zijn toch niet altijd dezelfde dingen. Door meer te bewegen voelde ik mij een stuk beter. Ik ontdekte dat het eten van aardbeien, rauwe wortel en verse ananas mij meer huidproblemen geeft en dat ik bij het aardappel schillen niet in mijn oog moet wrijven omdat ik daarop reageer. Melk(producten) totaal laten staan, dat scheelt een hoop ellende in mijn buik. Weg opgeblazen gevoel, weg winderigheid, weg 4 kilo en hallo betere stoelgang. Maar ook hallo! meer koolhydraten, makkelijk kiezen voor een boterham, niet af kunnen blijven van koekjes, continu denken aan eten, meer stemmingswisselingen, vermoeidheid en meer inactiviteit. Zonder zuivel kostte het mij moeite om aan een vervullend dagmenu te komen. En mijn huid was zeker verbeterd maar niet genoeg. 

Granen, zuivel en acné

Op de hoogte van een mogelijk verband van granen, zuivel en acné en met de wetenschap dat gluten een flinke negatieve invloed kan hebben op je darmen wilde ik eigenlijk de stap nemen om ook de granen te schappen. Echter, de weerstand die ik voelde bij het idee om te stoppen met brood was groot. Minder alcohol riep ook een grote Nee! op, diep van binnen. Over die weerstand en waarom ik dan toch de keuze wel maakte een andere keer meer. 

Paleo

Vanuit de tijd van mijn opleiding heb ik een en ander geleerd over de paleo-leefwijze. Vond het principe altijd erg interessant maar destijds was het voor mij echt een brug te ver. Door mij er opnieuw in te verdiepen en te kijken naar de opbrengst biedt het mij een mooie "kapstok" om mijn plannen aan op te hangen en mee vorm te geven. Bij de paleo-leefwijze leef je namelijk zoveel als de mens dat deed in de oertijd. Voor de landbouw en de industrie opkwam. Geen zuivel, geen granen, geen aardappel, geen peulvruchten en natuurlijk geen door de industrie bewerkte producten. Vlees, vis, noten, zaden, fruit en groenten, heel veel groente! Trainen zoals de oermens, kort maar krachtig zoals ik dat geleerd heb in mijn opleiding tot FPT. En stress reguleren, functioneel houden en je druk maken op het moment dat het moet, anders niet. Dat is in het kort de paleo-leefstijl. 

Van start...
Vorige week heb ik dus de knoop doorgehakt, ik ging starten! Als vitaalcoach weet ik wat de voordelen kunnen zijn van deze leefwijze en ook wat de nadelen kunnen zijn. Uit ervaring weet ik hoe uitdagend het zal worden om deze leefwijze uit te voeren in mijn eigen omgeving. Mijn man doet namelijk niet mee, hoe ik het voor mijn dochter van vijf kan doen heb ik nog niet verder onderzocht en eromheen vindt men het raar en extreem ("je bent toch niet zo'n freak"). Hmm, gelukkig heb ik internet. Er bestaan genoeg goeie, informatieve websites met heerlijke gerechten en ideeën voor de verschillende maaltijden. Ik heb me aangemeld voor diverse nieuwsbrieven, recepten verzameld, een kettlebel-trainingschema erbij gepakt en mijzelf ingesteld op 2 maanden paleo, voorlopig alleen voor mijzelf. 




Een week later
Nu ben ik dus een volle week volledig Paleo. Ik startte op zondag, mooie dag om lekkere gerechten te maken en direct de zondagmiddagborrel aan te pakken :). Dat borrelen is namelijk wel een dingetje, maar daarover later meer. Ik maakte een heerlijke mangopudding als ontbijt, een omelet met groente als lunch en in de avond een heerlijk kipgerecht (met rijst voor het gezin). Een echte topdag! Maandag de eerste training, genoeg tijd voor heerlijke paleo-gerechten en nog steeds geen gevoel van honger of trek in brood. Op dinsdag ontdekte ik drie zeer rijpe bananen op de fruitschaal waar ik een heerlijk bananenbrood van maakte. Die heb ik in plakjes ingevroren en zo voor elk moment een paleo-proof-snack voorhanden. Dat kwam verderop in de week wel erg mooi uit! Want zo rustig als het begin van de week verliep met genoeg tijd om dagen voor te bereiden, lekkere gerechten te maken en goed te trainen, zo druk en onoverzichtelijk was het tweede deel van de week. In dat deel van de week heb ik gemerkt hoe belangrijk het is om goed voorbereid te zijn, om alternatieven voorhanden te hebben en om altijd iets paleo-proof in je tas te hebben. Weggeroepen voor een ongeluk, stress en een middag onverwachts ergens anders moeten doorbrengen, bezoek, logees en direct daarna een evenement waarbij alleen heerlijk uitziende broodjes werden verkocht. Een flinke uitdaging, maar ik heb het gered! Door mijn bananen"brood", fruit, noten en water overal mee naar toe te nemen kan ik dus altijd paleo-proof eten. Misschien niet direct een heerlijk en volwaardig menu maar in nood of onverwachte situaties een prima alternatief voor kant-en-klaar producten uit wachtkamers, met liefde klaargemaakt broodjes die niet bijdragen aan mijn doel of ervoor te kiezen om niets te eten en zo honger leiden. 



Al met al kan ik zeggen dat ik tot nu toe best trots ben op mezelf. Ik kan oprecht zeggen dat ik deze eerste paleo-week niet alleen goed heb doorstaan, ik heb er zelfs van genoten! Vol goede moed ben ik gisteren dan ook een nieuwe week begonnen. Ik hoop op een iets wat rustigere week om lekkere gerechten uit te kunnen proberen, wat voorraad aan te leggen en om vooral ook rustig en ontspannen te kunnen trainen. Met mijn kettlebells hier klaarstaande voor een intensieve motormix-training zeg ik nu dan ook gedag. 



Met een vriendelijke groet,




Geen opmerkingen:

Een reactie posten