paleo

paleo

dinsdag 17 maart 2015

Dat was niet top!

De tweede week paleo. In 't kort; was niet top!
Ongeconcentreerd, chagrijnig en ongelofelijk moe geweest. Moe, moe, moe! En zei ik al chagrijnig ;)? Het begon met een heerlijk lunchidee; gebakken zalm op een lekkere salade met geroosterde groente. Op zich goed bedacht natuurlijk, maar dan moet je er wel even "bij" blijven. Dat was ik niet! Zwartgeblakerde zalm, pan en verschroeide groenten.
Voor tussen de middag twee gekookte eitjes, simpel en lekker. Dan moet je wel op de tijd letten. Dat deed ik niet! En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Omschakelen
Ik las verder over paleo en kreeg in de gaten dat het omschakelen van je lichaam sufheid en vermoeidheid kan veroorzaken. Dát in combinatie met de maandelijkse perikelen zal het wel zijn geweest. Vroeg naar bed, af en toe een dutje en mezelf dwingen om bij het eten te blijven! Het is uiteindelijk gelukt. Heb nog heerlijke gerechten kunnen bereiden en het mezelf vooral erg makkelijk gemaakt. Een simpel gerecht voor de dagelijkse kost en de restjes in de soep of als salade de dag erna. Een deel van de mangopudding van het ontbijt bewaarde ik de koelkast voor een lekker tussendoortje met wat blauwe bessen in de middag. Veel fruit, een paprika uit de hand, wat noten erbij... Net zo makkelijk. Tussendoor kort en intensief trainen, op de fiets van en naar school en verder een beetje rustig aan doen. Even deze week "overleven". 

Veel tijd in de keuken
Omdat deze week alles me teveel leek en ondanks dat ik het mezelf redelijk makkelijk heb gemaakt heb ik toch het idee gehad dat ik de hele dag in de keuken gestaan heb. Van maaltijd naar maaltijd, van tussendoortje naar tussendoortje. Ik merk dat ik erg mijn best doe om lekkere dingen te maken en te eten. Het gemak van een boterham tussendoor ligt namelijk erg op de loer. Het is niet het brood dat ik mis, maar wel het gemak ervan. Hoe simpel is het om een paar boterhammen te besmeren, te beleggen en weg te eten? In korte tijd en met weinig moeite snel een volle buik. Mijn paleo maaltijden kosten meer tijd, om te maken en om te eten. En terwijl het echt wel goed vult heb ik behoefte aan meer. Een stuk pure chocolade na het avondeten, een extra handje noten na de lunch. Tussendoor nog wat fruit en wat rauwe groente. Ik heb geen honger, maar wel zin in meer. Door elke maaltijd speciaal te maken richt ik mijn aandacht erg op eten. Elke maaltijd moet ik weer nadenken wat wel en wat niet te eten, boodschappen doen en rekening houden met het budget, hoe laat ik moet beginnen met klaarmaken en hoe het te combineren is met de niet-paleo gangers in of buitenshuis. 

Waarom het dan toch lukt
Ik vind het heerlijk, zoeken naar recepten, combineren met wat ik in de kast heb liggen. Zelf dingen bedenken en lekkere gerechten bereiden. Ik heb er namelijk de tijd voor. Ik werk thuis, hou me bezig met voeding en leefstijl en hou van eten. Zelfs mijn man en kind krijgen interesse in de dingen die ik maak. Want als het lukt, als er niets aanbrandt of ik een ingrediënt vergeet :) is het allemaal wel errug lekker! Lekkerder dan elke keer brood en volgens dochterlief altijd! beter dan aardappelen. En dat maakt me blij! Dat geeft me hoop voor de toekomst, want die wil ik hier thuis zonder het automatisme van o.a. brood. Ik wil dat mijn kind opgroeit met het idee dat je brood kunt eten, maar dat er ook andere dingen zijn. Variatie is voor mij namelijk het allerbelangrijkste voor een gezonde levensstijl. Ik ben in principe niet tegen brood, maar wel tegen de hoeveelheid brood en het vanzelfsprekende van brood. Ik wil goed brood! Als een van de vele producten die je kunt kiezen in een gezond eetpatroon. Lekker voor bij de soep of salade of eens als lunch rijk belegd met groente, fruit, vlees of vis. Niet met gekunstelde hagelslag, schuddebuikjes of hoe al die troep nog meer kan heten. Echt, een warm wit bolletje met een flinke laag roomboter en pure hagelslag doet mij het water in de mond lopen, maar als een extraatje, een traktatie om eens een keertje lekker van te genieten. Maar niet als basisvoedsel, om op te groeien, je lichaam mee te voeden en je motor op te laten draaien. 

Goed gevoel
Elke maaltijd paleo, het geeft me gewoon een goed gevoel. Het lukt, ik geniet ervan en ondanks dat ik soms meer eet dan ik denk nodig te hebben blijft het paleo-proof. Ik lees veel over de 80/20 regel. Die ken ik al langer maar lees in de paleo-"wereld" veel verschillen. Het wordt verschillend toegepast. De een doet 80% paleo en eet daarnaast wel zuivel, granen of peulvruchten. Anderen zien het als 80% strikt paleo en soort van calorie-arm en doen 20% "snoepen" maar dan paleo-proof. Ligt denk ik een beetje aan je doel. Zelf wil ik deze periode gebruiken om te zien wat paleo doet met mijn darmen en mijn huid en hoe ik me erdoor voel. 20% van de tijd wel producten gebruiken die niet paleo zijn zou dan niet erg slim zijn en het beeld vertroebelen. Zodoende ga ik voor 100% paleo. Afvallen is geen direct doel, en het gevoel van 'op dieet zijn' wil ik niet. Zodoende kijk ik helemaal niet naar calorieën of de hoeveelheid macro-nutriënten die op mijn bord liggen. Ik eet en drink me vol. Met gevarieerd en 'natuurlijk' voedsel. Het liefst in drie maaltijden maar waar nodig met iets tussendoor. Een wijntje bij het eten en voor de lekker wat extra pure chocolade, noten, ei of een stukje vlees. Net wat nodig is om volledig paleo te blijven. Dat is mijn prioriteit. 

Voorzichtig met resultaten
Voor ik deze periode begon heb ik natuurlijk gemeten. Gewicht, middelomtrek, heupbreedte, spiermassa, vetpercentage enz. Ook al is afvallen niet een direct doel wil ik wel graag monitoren wat deze leefstijl voor me kan doen. Ik drink door paleo minder wijn, eet geen chips en geen koek meer. Gecombineerd met de trainingen verwacht ik zeker een verandering, hoop ik op meer spiermassa en een lager vetpercentage. Voorlopig hou ik de uitslagen rustig in de gaten, noteer ik ze elke week en zie ik waar het op uit komt. Maar wel met focus op mijn oorspronkelijke doel. Met een verlies aan 4!cm middelomtrek en 3 cm heupomtrek na de eerste week is het namelijk erg makkelijk om overenthousiast te worden :). Zo makkelijk kan het toch niet gaan?!



Beginnend aan een lekker groene smoothie, een restje van gisteren zeg ik weer gedag,

geniet van vandaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten